HJERTERUM
– når trivsel skal have plads til at vokse
HJERTERUM handler ikke om hurtige fixes eller fine metoder. Det handler om at skabe nærværende rammer, hvor børn, unge og voksne kan finde hjem i sig selv – og genopdage glæden ved at lære, leve og være i relation.
Flere børn og unge mister fodfæstet i dag. Ufrivilligt skolefravær, stress og eksamenspres fylder – og mange står uden diagnose, uden støtte og uden nogen, der forstår. Forældre og pårørende står ofte alene med bekymringerne. Det er her, HJERTERUM gør en forskel.
Med naturen som medspiller og en praksis, der insisterer på ro, retning og resonans, tilbyder jeg forløb, hvor der er plads til både sårbarhed og styrke. Her bygger vi skoleglæde, arbejdsglæde og livsglæde op – indefra og ud.
Jeg trækker på 20 års faglig erfaring og en personlig indsigt i, hvad det vil sige at miste fodfæste – og finde det igen. HJERTERUM er min måde at række ud. Til dem, der har brug for et sted at lande. Og et sted at starte.
Det virker – ikke fordi det er perfekt.
Men fordi det er menneskeligt.
Og fordi det tager afsæt i det, der faktisk betyder noget.
Ufrivilligt skolefravær
Skoleglæde er ikke en selvfølge – men den kan genfindes.
Flere og flere børn og unge oplever, at skolen bliver et sted, de ikke kan være. Ufrivilligt skolefravær – ofte kaldet skolevægring – er desværre stigende. Men det betyder ikke, at det er håbløst. Tværtimod.
Med mange års dokumenteret erfaring i arbejdet med børn og unge i mistrivsel ved jeg, at skoleglæde kan genopbygges. Det kræver den rette hjælp, det rette blik – og et hjerterum, hvor barnet bliver mødt med forståelse og faglighed.
Antallet af henvendelser er steget markant de seneste år. Det fortæller mig, at vi står midt i en udvikling, hvor flere børn og unge har brug for støtte – og hvor forældre har brug for nogen, der ved, hvad de taler om.
Der er ikke én forklaring på, hvorfor skolefraværet opstår. Men der er én vigtig pointe: Det er muligt at vende udviklingen. Med den rette indsats kan børn og unge genfinde lysten til at lære – og glæden ved at være en del af fællesskabet.
Naturen kalder...
...og den har mere at tilbyde, end vi tror!
I en verden, hvor vi konstant bombarderes med information – i skolen, på jobbet og hjemme i sofaen med skærmen i hånden – glemmer vi ofte, hvad vores hjerner egentlig er skabt til: nærvær, ro og kontakt. Vi har brug for pauser, hvor tankerne kan få lov at flyde frit, og følelserne kan få luft. Det er her, vi genfinder os selv – og det indre (lege)barn, der stadig bor i os. Naturen giver os det rum. Et hjerterum, hvor vi kan trække vejret dybt og mærke, hvad der virkelig betyder noget. Jeg tilbyder naturterapeutiske forløb til mennesker, der har brug for netop det – og som står i svære livssituationer. Det gælder bl.a.:
Skræddersyede forløb fx pårørende til børn og unge med psykisk sårbarhed, vteraner med mild til moderat PTSD eller Børn, unge og voksne med stresssymptomer.
Når børn mistrives, rammer det hele familien...
...og pårørende bliver alt for ofte overset!
Det gør indtryk på mig, hver gang jeg møder forældre, der står alene med bekymringerne, når deres barn begynder at trække sig fra skolen. Ufrivilligt skolefravær rammer ikke kun børn med diagnoser – og netop derfor falder mange familier mellem stolene. Når barnet endelig får en diagnose, bliver der (forhåbentlig) sat ind med støtte. Men alt for ofte står de pårørende stadig uden hjælp – selvom det netop er i hjemmet, at den største forskel kan mærkes. Først når familien får den rette støtte, begynder trivsel og skoleglæde for alvor at vende tilbage.
Hvis du – eller én du kender – er pårørende og føler dig overset, så ræk ud. Du skal ikke stå alene.
Stress smitter...
...og det starter ofte hos os voksne.
Når børn i grundskolen viser tegn på stress, handler det sjældent kun om dem. Det handler også om os – de voksne omkring dem. Pædagoger, lærere, forældre. Vi glemmer ofte, at stress ikke opstår i et vakuum. Den smitter – og den forplanter sig i relationer, rutiner og rammer.
Hvis vi vil stress til livs, må vi starte med os selv. Vi skal turde kigge indad og tage vores eget stressniveau alvorligt. Ikke som skyld, men som ansvar.
Jeg har 17 års dokumenteret erfaring med stresshåndtering hos børn, unge og voksne – og jeg ved, hvad der virker. Ikke kun fagligt, men også personligt. For otte år siden blev jeg selv ramt af en voldsom stressbelastning. Jeg ved, hvordan det føles at miste sig selv – og hvad der skal til for at finde hjem igen.
Hvis du mærker, at stress fylder – hos dig selv eller dit barn – så er du ikke alene. Der findes hjælp. Og der findes veje tilbage til ro, nærvær og livsglæde.
Eksamen nærmer sig...
...og presset kan mærkes.
Pludselig står de unge midt i en eksamen, der ikke bare handler om karakterer, men om modet til at stille sig frem, præstere og tro på sig selv. For mange bliver det en afgørende oplevelse – ikke kun for deres videre vej i uddannelsessystemet, men også for deres fremtidige tro på, at de kan klare presset.
Men eksamenspres kan håndteres. Og den læring, dit barn får med sig, rækker langt ud over selve prøven – den kan blive en livslang styrke.
Jeg åbner nye hold til foråret med fokus på eksamensro, mental styrke og personlig trivsel. Hold øje med OPSLAGSTAVLEN – måske er det lige dét, der gør forskellen for dit barn.
© Re)Generativ
kontakt@re-generativ.dk
CVR 36865873