Om Forlaget GRO – fordi noget skal have lov at spire
Forlaget GRO er en selvstændig gren under Re)Generativ – skabt med ønsket om at formidle viden, der gør en forskel. Ikke bare viden, der kan måles og vejes, men viden, der kan mærkes.
GRO blev til i forbindelse med udgivelsen af Mulighedernes begrænsning – en bog, der sætter æstetisk dannelse op imod samtidens mekaniske tænkning. Den er skrevet til dem, der mærker, at noget må gentænkes – i en verden, der forandrer sig hurtigere, end vi kan nå at følge med.
Formål og afsæt
Forlaget GRO har ét formål: at give adgang til fagligt og menneskeligt indhold, der har livets fundament i centrum. Derfor er GRO stadig forankret i Re)Generativs praksis – med fokus på formidling, der er omsorgsfuld, praksisnær og væredygtig.
Her spirer det, der ikke altid passer ind.
Men som alligevel har noget vigtigt at sige.
    
    
        
            
        
        Læsedoktor - når bogstaverne driller
        Der er stadig problemer med at få skolebørnene til at læse "godt nok".
Læsevanskeligheder er ofte et gennemgående problem, når vi modtager de unge mennesker i den kompenserende specialundervisning for unge og voksne, og alt for ofte kunne disse læsevanskeligheder have været spottet langt tidligere i livet - og måske på denne baggrund kunne vi have undgået en smule af det ekstemt lave selvværd, der dagligt præger de unge mennesker, som forlader grundskolen uden at kunne "læse ordentligt" (cirka 17 procent) - mig bekendt har det tal været uændret de sidste mange år.
Man skal ikke være raketforsker for at kunne regne ud, at der er en sammenhæng imellem dårlige skoleoplevelser og følelsen af ikke at kunne følge med i undervisningen – vi har alle hver vores skolegang at tænke tilbage på, og med stigende behov for faglærte håndværkere m.fl. efter grundskolen, er det afgørende, at børnene klarer sig så godt som muligt. 
Som fagperson har jeg alle dage været optaget af, hvor kompleks en proces læsning er, hvorfor jeg bl.a. er i færd med at skrive en bog om læsning.